Kodexe, ny samarbetspartner för e-handelslösningar.

Den ökade e-handeln märks tydligt på de förfrågningar och kunder BrightCom har haft äran att arbeta med det senaste året. Tydligt är också att även nystartade och entreprenörsdriva bolag, ofta med internationellt fokus, kräver mer avancerade och kundunika lösningar som tidigare var reserverade för större etablerade företag.

Samarbetet med Kodexe faller väl in här eftersom de levererar kundnära IT-lösningar med fokus på resultat. Kodexe är experter på och har ett erkänt renommé gällande e-handelslösningar på plattformar som Sitecore Commerce, Episerver Commerce och U-Commerce. Väldigt ofta sker det med inRiver PIM som bas för produktinformationen eftersom de är inRiver Certified Solution Partner.

Glädjande är också att Kodexe med deras VD Michael Nilsson Pauli i spetsen ser ett växande behov av affärssystemet Microsoft Dynamics NAV för att möta kundernas samlade kravbild.

Inför hösten/vintern kommer Kodexe och BrightCom att lansera nya digitala plattformar för minst två spännande kunder. Fortsättning följer!

 

Vill du veta mer?

https://www.kodexe.se/Tjanster/E-handel

https://www.kodexe.se/Tjanster/Product-Information-Management

https://brightcom.se/microsoft-dynamics-nav/

 

Royalty Management med Microsoft Dynamics NAV 2017 till ny kund inom förlagsbranschen.

Microsoft Dynamics NAV 2017 med Royalty Management vänder sig till alla företag och organisationer som arbetar med royalty, licenser, patent eller upphovsrätter i någon form. Genom att Royalty Management bygger på Microsoft Dynamics NAV 2017 och levereras som tjänst blir priset en central konkurrensfördel. Möjligheten att fortlöpande automatisera och digitalisera företagens arbetssätt är även den centralt tillsammans med sömlös integration med Microsofts övriga tjänster som Office 365.

Förläggare har ofta olika verksamheter och bolag där integreringen och automatiseringen måste ökas i syfte att få en bättre överblick och effektivitet. BrightComs paketering av Microsoft Dynamics NAV 2017 faller väl ut för deras behov och möjligheten att föra in författarna i informationsflödet på ett naturligt sätt öppnar upp nya möjligheter. Med BrightComs funktion Royalty Management förenklas hanteringen av royaltys samtidigt som kvaliteten i prognoser och utbetalade belopp säkras, vilket gynnar både förlagen, leverantörerna och författarna.

Microsoft Dynamics NAV 2017 med Royalty Management är helt mobil och anpassningsbar till de flesta plattformar. Det innebär att även förlagens kunder på ett effektivt sätt kan föras in i den digitala processen, för att exempelvis lämna aktuellt försäljningsunderlag som sedan affärssystemet skapar automatiska fakturor på. Författarna och kreatörerna kan även de få tillgång till rätt information för bästa överblick och kontroll.

Integrationer med e-handelssystem för de förlag med direktförsäljning till konsument eller till sina leverantörer är naturligtvis fullt möjligt med en helautomatiserad process i hela värdekedjan är att arbeta efter. BrightCom har standardiserade lösningar för att integrera de flesta e-handelsplattformar (Magento, Woocommerce, Nordisk E-handel, Jetshop etc.) vilket innebär att vi kan hålla nere tid för anpassning och därmed kostnaden mot kund.

 

Vill du veta mer?

 

http://brightcom.se/page/microsoft-dynamics-nav

 

https://brightcom.se/wordpress-e-handel-och-affarssystem/

 

https://brightcom.se/tillagstjanster-till-microsoft-dynamics-nav/

 

 

BrightCom hälsar en ny kund inom cleantech- och solenergibranschen välkommen till Microsoft Dynamics NAV 2017.

Svea Solar säljer och installerar nyckelfärdiga solcellspaket till villaägare och företag/lantbruk. Svea Solar är på en ordentlig tillväxtresa där avancerade lager- och inköpsfunktioner är central för både företaget och slutkunderna för bästa möjliga installation. Microsoft Dynamics NAV 2017 fungerar även utmärkt tillsammans med företagets CRM-system Salesforce.

 

Vill du veta mer?

https://brightcom.se/microsoft-dynamics-nav/

http://www.sveasolar.se/

 

CRM – kundstöd och Microsoft Dynamics NAV 2017

När Microsoft släppte Dynamics NAV 2017 i höstas nämnde vi att de hade lagt lite mer kärlek på den inbyggda CRM (säljstöd) delen i affärssystemet. Läs mer om alla Microsoft NAV 2017s nyheter och förbättringar här. De flesta frågeställningar vi får av BrightComs kunder, samt intressenter av Microsoft Dynamics NAV 2017 berör säljprocessen och hur säljarna ska arbeta med Microsoft Dynamics NAV 2017. Räcker det med den inbyggda CRM delen eller behöver en ett fristående sälj- och kundvårdssystem? Hur enkelt är det att koppla samman det med Microsoft Dynamics NAV 2017?

Det bästa och enklaste sättet att utvärdera om den inbyggda CRM delen är tillräckligt för dig som kund (och på så sätt genererar en viss kostnadsbesparing givetvis) är att kika på hur ni säljer och till vem. Är offerterna till kunderna relativt statiska dvs. produkter med priser hämtas från affärssystemet och skickas till oftast etablerade kunder som kan ha en specifik volymrabatt? I det här exemplet är den inbyggda CRM delen i Microsoft Dynamics NAV 2017 som starkast dvs. när försäljningsrelationen med kunden i huvudsak bygger på information från affärssystemet. Naturligtvis finns även grundläggande hantering av kontakter och stöd för att bearbeta nya kunder och följa upp offerter (pipeline, kampanjer osv.).

Bygger era offerter och förslag till befintliga men framför allt till nya potentiella kunder på information som inte kommer ifrån affärssystemet och ofta förändras under försäljningsprocessens gång kan ett fristående CRM system vara att föredra. Beroende på hur många säljare ert företag har kan det även vara billigare att ha ett fristående CRM-system. Priset per månad och användare är generellt lägre för ett fristående CRM-system än för Microsoft Dynamics NAV 2017. De större och mer välkända fristående CRM-systemen får alltmer funktioner inom exempelvis marketing automation och servicehantering. Vi har som exempel en kund som har valt att lägga tidsredovisningen för sina installatörer i det fristående CRM-systemet eftersom det passar dem utmärkt.

Vi på BrightCom har utvecklat en generell applikation som vi kallar Connector Manager som låter våra kunder koppla samman sina plattformar för e-handel, fristående CRM-system och andra tjänster som bygger på web service. En fingervisning ger att Connector Manager klarar 80 % direktkoppling mellan olika system, medan 20 % måste anpassas efter den specifika kundens uppsättning.

De fristående CRM-systemen som våra kunder hittills använder eller har funderingar kring i samband med Microsoft Dynamics NAV 2017 är SalesForce, Microsoft Dynamics CRM (Microsoft Dynamics 365 Sales), HubSpot CRM och Lime CRM. BrightCom säljer inte ovan nämnda system då vi endast fokuserar på Microsoft Dynamics NAV vilket innebär att vi har mycket bra samarbetspartners när det kommer till fristående CRM-system.

 

Vill du veta mer?

https://brightcom.se/nytt-om-microsoft-dynamics-nav-2017/

http://www.4front.se/crm/varfor-salesforce/

http://www.crmkonsulterna.se/dynamics-365/

https://www.hubspot.com/products/crm

https://www.lime-crm.se/

 

 

Välkommen till Microsoft Dynamics NAV 2017, Active Green Sweden AB

BrightCom hälsar en ny kund inom värme- och energiförsörjningsbranschen välkommen till Microsoft Dynamics NAV 2017, Active Green Sweden AB.

Active Greens unika produkter kan försörja de flesta värmesystem dvs. luftvärmepumpar och golvvärme och har enorm potential. Bolaget står inför en global expansion och behöver säkra sina interna arbetsprocesser samtidigt som affärssystemet ska vara förberett för att integrera mot framtida leverantörer och kunder via EDI. Produktionen i södra Europa måste även den integreras i affärssystemet på bästa sätt. Microsoft Dynamics NAV 2017 som tjänst från BrightCom uppfyller samtliga behov idag och framåt för Active Green samtidigt som de kostnadseffektivt kan förändra antalet användare av affärssystemet på månadsbasis.

 

Vill du veta mer?

https://brightcom.se/microsoft-dynamics-nav/

http://www.activegreen.se/

 

Välkommen som kund Ferroamp Elektronik AB!

BrightCom hälsar en ny kund inom cleantech- och energibranschen välkommen till Microsoft Dynamics NAV 2017, Ferroamp Elektronik AB.

Ferroamp samarbetar med BrightCom och använder sig av Microsoft Dynamics NAV genom ekonomi- och revisionsbyråerna Kansliet och Resulit. Båda byråerna baserar sina verksamhet på Byrå365, https://brightcom.se/bokforing-online/. När sedan Ferroamps interna och externa arbetssätt behövde växlas upp på grund av hög efterfrågan var det naturligt att gå över 100 % till Microsoft Dynamics NAV 2017 från BrightCom på samtliga avdelningar inom företaget. Även produktionen planeras och styrs nu av Microsoft Dynamics NAV 2017.

Vill du veta mer?
https://brightcom.se/microsoft-dynamics-nav-2017-nyheter-och-forbattringar/

http://www.ferroamp.se/home

Välkommen som kund Crafted in Sweden!

BrightCom hälsar en ny kund, Crafted in Sweden, verksam inom öl och delikatessbranschen välkommen till Microsoft Dynamics NAV 2017.

Crafted in Sweden exporterar öl och delikatesser från bryggare där kvalitet och miljön premieras till kunder i framför allt Europa. BrightComs erfarenhet av bolag i stark tillväxt tillsammans med funktioner för alkoholskatterapportering med mera innebär att Crafted in Sweden kan fortsätta att fokusera på det goda här i livet.

 

Vill du veta mer?

https://brightcom.se/microsoft-dynamics-nav/

https://www.craftedinsweden.com/

 

Jämförelse av priser och kostnader mellan Microsoft Dynamics NAV 2017, Visma.net och Visma Business

Vi på BrightCom får hela tiden frågor från framför allt mindre företag som ska byta affärssystem hur de ska tänka gällande olika systems prissättning och kostnader. Frågan är naturligtvis svår, inte minst beroende på om kunden måste ha vissa unika anpassningar eller andra önskemål. Ambitionen med nedan sammanställning är dock att försöka visa en jämförelse vad det gäller pris och kostnader för standardupplägg när det kommer till Microsoft Dynamics NAV 2017 från BrightCom och Visma.net samt Visma Business. Inga start- eller installationsavgifter är heller med eftersom även det kan skilja sig beroende på hur avancerad kunden är utan fokus är bara på avgiften per användare under en tidsperiod.

En jämförelse vad det gäller funktioner som ingår i Microsoft Dynamics NAV 2017 gentemot Vismas system sparar vi till framtida nyhetsbrev då vi är mitt uppe i arbetet att sammanställa den informationen.

Sammanfattningsvis är skillnaden stor i pris, speciellt över tid och här har vi räknat på fem år som kan ses som minsta livslängd av ett system hos kund. Vi har även valt fem användare eftersom då är det vanligt att företaget har utvecklats till en gräns då mer avancerade funktioner krävs, enligt vår erfarenhet.

5 användare/månad 5 användare över 5 år
Microsoft Dynamics NAV 6475 SEK 388500 SEK
Visma.net 8630 SEK 517800 SEK
Visma Business 11300 SEK 678000 SEK

Med reservation för felskrivning och prisförändringar

 

Vill ni veta mer?

https://brightcom.se/microsoft-dynamics-nav-priser/

http://erpblogg.se/fastpris-felpris.html

http://erpblogg.se/priserna-pa-affarssystem-ar-pa-vag-ned.html

Hur mindre företag kan digitaliseras!

Hur ska svenska företag och organisationer bli bättre på att ta tillvara digitaliseringens möjligheter som att hitta nya kunder och affärsmodeller? Enligt en ny undersökning från Swedish ICT research har mindre bolag svårt att hänga med i utvecklingen. Det behöver dock inte vara så svårt!

Digitalisera hur ni möter era kunder

Möt kunden på det sättet de vill. Det innebär att vissa vill fortsätta ringa eller till och med faxa. Andra kunder vill inte släppa det fysiska mötet, antingen via en säljare eller kanske på besök i er butik eller kontor. Tekniken ska stötta kundmötet, oavsett arena , och hjälpa både kunderna och dina kollegor med rätt och relevant information som behövs i det specifika mötet. Hur kunden upplever dialogen med er och hur den kan förbättras blir en alltmer central konkurrensfördel även inom B2B (business-to-business). Dialogen med kunden startar långt innan ni faktiskt kommunicerar med varandra. Köpprocessen startar oftast med sökningar på nätet och er webbplats. Likaså slutar inte dialogen med den genomförda affären utan fortsätter med nyhetsbrev och erbjudanden framåt i tiden.

 

Flera telefoniplattformar har idag funktioner som chat, olika köer och möjlig integration med Microsofts Skype och Office 365. Ett bra och prisvärt exempel för mindre företag är Telavox. Microsoft Dynamics NAV hjälper er sedan att ha rätt och relevant information oavsett om det är om lagerstatus, leveranser eller fakturor. Affärssystemet uppdateras i realtid och kan visas på e-handelsplattformen och kassasystemet om det hjälper kunden. Microsoft Dynamics NAV har redan klara integrationer med de flesta e-handels och kassasystem på marknaden idag. Med Microsoft Dynamics NAV 2017 får den inbyggda säljstödsmodulen (CRM/Kundvård) fler funktioner. Behöver era säljare mer stöd har en samarbetspartner till BrightCom paketerat Microsoft Dynamics CRM med mindre företag i åtanke. Mailchimp tipsar vi om som ett användarvänligt och billigt verktyg för att kommunicera med e-post med dina kunder över tid.

Digitalisera hur ni arbetar internt

Förbättra ert sätt att arbeta med era interna processer och öka produktiviteten rejält med hjälp av rätt teknik. Börja med att sålla bort de lägst hängande frukterna och ta bort papperslappar och system som inte är integrerade med varandra. Att ständigt gå in och ur olika system är inte bara oerhört ineffektivt utan även omotiverande för alla kollegor. Sträva efter att låta medarbetarna arbeta, hitta och dela information i en helhetslösning. Gör det även lättare att jobba var du än befinner dig. Mobilitet är en självklarhet.

Det behöver inte vara svårt eller dyrt att arbeta i företaget i en helhetslösning. Även små och mindre företaget har numera råd att digitalisera och bitvis automatisera sina interna processer. Microsoft Dynamics NAV 2016, och än mer 2017, är sömlöst integrerat med Office 365 och Dynamics CRM vilket ger en fantastisk plattform nu och framåt. Med OneDrive och OneNote delar ni dokument och texter i realtid medan ni chattar med kollegor genom Skype eller Telavox. Flera tredjepartslösningar är även de helt integrerade med Microsoft Dynamics NAV. Med andra ord behöver ni inte lämna affärssystemet för att utföra vissa specifika arbetsuppgifter. Ett lysande exempel är LogTrade, ett verktyg och tjänst för att boka transporter för dina sålda varor. Finns behovet så lägger vi helt enkelt in LogTrades verktyg i affärssystemet vilket innebär att du skapar alla följesedlar direkt i Microsoft Dynamics NAV. Alla tjänster är naturligtvis mobila fullt ut och det spelar ingen roll om du kör dem via appar i telefonen eller paddan eller via din PC/MAC. En internetanslutning är dock bra att ha.

Vill du veta mer?

https://brightcom.se/kontakt

https://www.telavox.com/sv/news/flow-och-skype-business/

http://www.logtrade.se/sv

http://www.skane.com/sv/digitaliseringscheckar-for-skanska-smaforetag

BrightCom rullar ut Microsoft Dynamics NAV 2017 till kund.

Med BrightCom som leverantör av Microsoft Dynamics NAV som tjänst har du alltid möjlighet att köra den senaste versionen av Microsofts affärssystem för små och medelstora företag. Under kvartal 4 implementerar företaget KKM AB Microsoft Dynamics 2017 med hjälp av BrightCom. ”KKM AB is the the industry-leading company in cable compensation solutions.”

1 2 3