Microsoft Dynamics 365 är nästa steg i utvecklingen mot ett helhetstänk vad det gäller affärssystem och kundstödssystem. Microsoft väver här samman affärssystemfunktionerna från Dynamics NAV och Dynamics AX med deras CRM samtidigt som de lägger till verktyg för kund- och servicetekniker, projektplanering, marknadsföring och för kundanalys. Tanken är att ett företag eller organisation ska kunna använda de verktyg eller moduler som de behöver för stunden och sedan växla upp vid behov. Övriga tjänster från Microsoft som Office 365, Power BI, PowerApps, Flow, Cortana etc. är också integrerade i Dynamics 365.
Inledningsvis kan Microsoft Dynamics 365 uppdelas i moduler enligt applikationer eller funktioner om man så vill. Här kommer även vissa av nuvarande tjänster från Microsoft fasas in och byta namn. Enligt Microsoft kommer det dock vara en avsevärd övergångsperiod innan några tjänster försvinner till förmån för Dynamics 365. Vidare kommer möjligheten att sammankoppla de olika tjänsterna som kan befinna sig på skilda plattformar vara stor, exempelvis en installation av Dynamics CRM lokalt hos ett företag länkas till en hyrlösning av Dynamics NAV i molnet hos BrightCom