Digitalisera hur ni möter era kunder
Möt kunden på det sättet de vill. Det innebär att vissa vill fortsätta ringa eller till och med faxa. Andra kunder vill inte släppa det fysiska mötet, antingen via en säljare eller kanske på besök i er butik eller kontor. Tekniken ska stötta kundmötet, oavsett arena , och hjälpa både kunderna och dina kollegor med rätt och relevant information som behövs i det specifika mötet. Hur kunden upplever dialogen med er och hur den kan förbättras blir en alltmer central konkurrensfördel även inom B2B (business-to-business). Dialogen med kunden startar långt innan ni faktiskt kommunicerar med varandra. Köpprocessen startar oftast med sökningar på nätet och er webbplats. Likaså slutar inte dialogen med den genomförda affären utan fortsätter med nyhetsbrev och erbjudanden framåt i tiden.
Inbyggt säljstöd med Microsoft Dynamics NAV 2017
Flera telefoniplattformar har idag funktioner som chat, olika köer och möjlig integration med Microsofts Skype och Office 365. Ett bra och prisvärt exempel för mindre företag är Telavox. Microsoft Dynamics NAV hjälper er sedan att ha rätt och relevant information oavsett om det är om lagerstatus, leveranser eller fakturor. Affärssystemet uppdateras i realtid och kan visas på e-handelsplattformen och kassasystemet om det hjälper kunden. Microsoft Dynamics NAV har redan klara integrationer med de flesta e-handels och kassasystem på marknaden idag. Med Microsoft Dynamics NAV 2017 får den inbyggda säljstödsmodulen (CRM/Kundvård) fler funktioner. Behöver era säljare mer stöd har en samarbetspartner till BrightCom paketerat Microsoft Dynamics CRM med mindre företag i åtanke. Mailchimp tipsar vi om som ett användarvänligt och billigt verktyg för att kommunicera med e-post med dina kunder över tid.
Digitalisera hur ni arbetar internt
Förbättra ert sätt att arbeta med era interna processer och öka produktiviteten rejält med hjälp av rätt teknik. Börja med att sålla bort de lägst hängande frukterna och ta bort papperslappar och system som inte är integrerade med varandra. Att ständigt gå in och ur olika system är inte bara oerhört ineffektivt utan även omotiverande för alla kollegor. Sträva efter att låta medarbetarna arbeta, hitta och dela information i en helhetslösning. Gör det även lättare att jobba var du än befinner dig. Mobilitet är en självklarhet.
Fler har råd att digitalisera
Det behöver inte vara svårt eller dyrt att arbeta i företaget i en helhetslösning. Även små och mindre företaget har numera råd att digitalisera och bitvis automatisera sina interna processer. Microsoft Dynamics NAV 2016, och än mer 2017, är sömlöst integrerat med Office 365 och Dynamics CRM vilket ger en fantastisk plattform nu och framåt. Med OneDrive och OneNote delar ni dokument och texter i realtid medan ni chattar med kollegor genom Skype eller Telavox. Flera tredjepartslösningar är även de helt integrerade med Microsoft Dynamics NAV. Med andra ord behöver ni inte lämna affärssystemet för att utföra vissa specifika arbetsuppgifter. Ett lysande exempel är LogTrade, ett verktyg och tjänst för att boka transporter för dina sålda varor. Finns behovet så lägger vi helt enkelt in LogTrades verktyg i affärssystemet vilket innebär att du skapar alla följesedlar direkt i Microsoft Dynamics NAV. Alla tjänster är naturligtvis mobila fullt ut och det spelar ingen roll om du kör dem via appar i telefonen eller paddan eller via din PC/MAC. En internetanslutning är dock bra att ha.
Vill du veta mer?
https://www.telavox.com/sv/news/flow-och-skype-business/
http://www.skane.com/sv/digitaliseringscheckar-for-skanska-smaforetag