CRM – kundstöd och Microsoft Dynamics NAV 2017

När Microsoft släppte Dynamics NAV 2017 i höstas nämnde vi att de hade lagt lite mer kärlek på den inbyggda CRM (säljstöd) delen i affärssystemet. Läs mer om alla Microsoft NAV 2017s nyheter och förbättringar här. De flesta frågeställningar vi får av BrightComs kunder, samt intressenter av Microsoft Dynamics NAV 2017 berör säljprocessen och hur säljarna ska arbeta med Microsoft Dynamics NAV 2017. Räcker det med den inbyggda CRM delen eller behöver en ett fristående sälj- och kundvårdssystem? Hur enkelt är det att koppla samman det med Microsoft Dynamics NAV 2017?

Det bästa och enklaste sättet att utvärdera om den inbyggda CRM delen är tillräckligt för dig som kund (och på så sätt genererar en viss kostnadsbesparing givetvis) är att kika på hur ni säljer och till vem. Är offerterna till kunderna relativt statiska dvs. produkter med priser hämtas från affärssystemet och skickas till oftast etablerade kunder som kan ha en specifik volymrabatt? I det här exemplet är den inbyggda CRM delen i Microsoft Dynamics NAV 2017 som starkast dvs. när försäljningsrelationen med kunden i huvudsak bygger på information från affärssystemet. Naturligtvis finns även grundläggande hantering av kontakter och stöd för att bearbeta nya kunder och följa upp offerter (pipeline, kampanjer osv.).

Bygger era offerter och förslag till befintliga men framför allt till nya potentiella kunder på information som inte kommer ifrån affärssystemet och ofta förändras under försäljningsprocessens gång kan ett fristående CRM system vara att föredra. Beroende på hur många säljare ert företag har kan det även vara billigare att ha ett fristående CRM-system. Priset per månad och användare är generellt lägre för ett fristående CRM-system än för Microsoft Dynamics NAV 2017. De större och mer välkända fristående CRM-systemen får alltmer funktioner inom exempelvis marketing automation och servicehantering. Vi har som exempel en kund som har valt att lägga tidsredovisningen för sina installatörer i det fristående CRM-systemet eftersom det passar dem utmärkt.

Vi på BrightCom har utvecklat en generell applikation som vi kallar Connector Manager som låter våra kunder koppla samman sina plattformar för e-handel, fristående CRM-system och andra tjänster som bygger på web service. En fingervisning ger att Connector Manager klarar 80 % direktkoppling mellan olika system, medan 20 % måste anpassas efter den specifika kundens uppsättning.

De fristående CRM-systemen som våra kunder hittills använder eller har funderingar kring i samband med Microsoft Dynamics NAV 2017 är SalesForce, Microsoft Dynamics CRM (Microsoft Dynamics 365 Sales), HubSpot CRM och Lime CRM. BrightCom säljer inte ovan nämnda system då vi endast fokuserar på Microsoft Dynamics NAV vilket innebär att vi har mycket bra samarbetspartners när det kommer till fristående CRM-system.

 

Vill du veta mer?

https://brightcom.se/nytt-om-microsoft-dynamics-nav-2017/

http://www.4front.se/crm/varfor-salesforce/

http://www.crmkonsulterna.se/dynamics-365/

https://www.hubspot.com/products/crm

https://www.lime-crm.se/

 

 

Petra Gustafsson
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: