Desenio växer vidare med Business Central från BrightCom

desenio

Datum

E-handeln fortsätter att växa och allt fler väljer shopping och tjänster online. Pandemi-åren har såklart bidragit till förflyttningen, men människors nya konsumtionsmönster är med all säkerhet här för att stanna. Som konsumenter är vi ganska obrydda över vad som pågår bakom e-handelskulisserna. Vi förväntar oss bara att allt ska fungera. Rätt produkt vid utsatt tid är en självklarhet. Betalningen är smidig och säker. Men det som ser enkelt ut på ytan består av ett stort antal komponenter som är beroende av varandra, som ska koordineras och dessutom kunna anpassas när förutsättningarna förändras. Språkversioner, betalningslösningar, lagerhållning och leveranser måste klaffa i alla lägen. Både för kunder och företag.

BrightCom är en pålitlig och tillgänglig partner för dig som e-handelsföretagare. Vi vill att du ska kunna fokusera på din verksamhet, och få den hjälp du behöver för att arbeta smartare, fortsätta växa och hitta nya kundsegment. Kanske i fler länder eller med ett förändrat utbud?

IKEA möblerar och Desenio klär väggarna

Svenska Desenio säljer trendiga posters och tavlor. Företaget startades av paret Martin och Helena Blomqvist redan 2010. Uppsvinget kom 2015, då den regninga sommaren gjorde att många passade på att inreda hemma – ungefär som under pandemin. Sedan dess har ägandeförhållandet ändrats, men tillväxten har varit fortsatt stark. Personalstyrkan har vuxit, likaså behovet av stabilt tekniskt stöd och ett affärssystem som klarar både vardag och framtidsplaner.

Desenio ehandel

Så här beskriver vi oss själva: På Desenio brinner vi för inredning och design! Vår affärsidé är enkel – trendig och snygg väggkonst ska vara för alla. Sedan starten 2010 har vi vuxit stadigt och idag finns våra webbutiker tillgängliga i fler än 30 länder och vi öppnar ständigt för nya marknader.

Hos Desenio finner du ett brett utbud av posters och upphängningstillbehör i form av ramar, tavellister, klämmor och posterhängare – ofta inspirerat av den skandinaviska stilen. Vi utökar kontinuerligt vårt sortiment för att möta de senaste trenderna inom inredning och design. Hos oss hittar du något för alla rum och stilar!


Vi pratar med Rebecca Axelsson, operations developer/utvecklare på Desenio. Rebecca ansvarar för att företaget har rätt system utifrån förutsättningar och behov. I rollen ligger att hitta lösningar som fungerar väl internt för olika avdelningar, och dessutom underlättar för företagets kunder. En stabil och pålitlig automatisering av rutiner och affärssystem är ofta helt avgörande för ett företag som Desenio: i ständig tillväxt, redo för internationalisering och nya marknader.

Berätta om delarna i era system – till exempel lager, transporter, fakturering och kundtjänst

– För oss fungerar Business Central som navet eller kärnan i vår systemarkitektur. Kringliggande system kopplas samman genom Business Central. På så vis säkerställer vi hela flödet, från det att kunden lägger en order i kassan, till utleverans och korrekt bokföring av ordern. Via Business Central sköter vi även hantering av betalningar och aktivering av ordrar, om vi behöver makulera eller återbetala. Nästan allt sker direkt i Business Central utan inblandning av kringliggande system. Det känns tryggt och säkert och ger oss mycket bra överblick.

Hur kom ni i kontakt med BrightCom från början?

– Vi valde BrightCom eftersom de har erfarenhet av att jobba med e-handlare, och det var viktigt för oss. Ett av bolagen i vår dåvarande ägargrupp var mycket nöjda med BrightCom. Vi kunde se hur de jobbade med lösningen och de kunde rekommendera den. Det är nu ungefär ett år sedan implementeringen av Business Central hos oss.

Desenio ehandelsföretag använder Microsoft Business Central

Uppsvinget för svenskägda Desenio kom 2015, då den regninga sommaren gjorde att många passade på att inreda hemma.

Hur tycker du att BrightCom hanterat era krav och önskemål?

– Vi är ju ett snabbväxande bolag i konstant rörelse och jag tycker att BrightCom svarat väl på våra önskemål. De hade inga problem att hantera vår väldigt tighta tidsplan vid utrullningen av Business Central. De anpassade sig efter våra behov och såg till att hålla sig planen.

Jag är också väldigt tacksam över BrightComs otroligt duktiga utvecklare och konsulter. De är hjälpsamma och dedikerade. Jag känner att de förstår våra behov och är genuint intresserade av oss. De är experter inom sitt område och kan förklara hur vi bäst ska lägga upp våra system och rutiner. Därför har vi får en riktigt bra lösning som passar just oss och som dessutom är långsiktigt hållbar.

BrightCom lade tidigt vikt vid att vi som kund ska ta ansvar för vårt affärssystem och känna att vi äger det. Det är trots allt vi som ska arbeta i det varje dag. Det tror jag är nyckeln till ett lyckat samarbete och att både implementering och underhåll fungerat så bra.

Hur gör ni om förutsättningarna ändras och ni måste modifiera något i systemet?

– Systemet är mycket anpassningsbart enligt mig. Vid implementeringen fanns ingen utmaning eller något önskemål som BrightCom inte kunde lösa. Att ha en så bra dialog är verkligen värdefullt och kan faktiskt vara avgörande för vår utveckling och framtid.

Hur stöttar BrightCom till vardags tycker du? Finns beredskap för backup och support?

– Kontakten med BrightCom sker oftast genom mig eller genom vår ekonomiavdelning. Ekonomiavdelningen har tät kontakt kring frågor som kan förenkla dagligt arbete och löpande verksamhet. Själv har jag mycket kontakt kring större utvecklingsprojekt som i sin tur gynnar våra olika avdelningar. För det mesta använder jag BrightComs supportmejl där varje ärende hamnar hos den konsult eller utvecklare som är bäst lämpad. Det finns också ett telefonnummer jag kan ringa om jag behöver extra snabb hjälp.

När du tänker tillbaka på åren innan samarbetet med BrightCom, kunde ni ha expanderat snabbare om de hade varit ombord tidigare?

– Anledningen att vi bytte affärssystem var främst att vårt gamla system blev ett hinder i utvecklingsfrågor. Det saknade flexibilitet och det var svårt att få till anpassningar som var viktiga för oss. Många ärenden och processer var vi tvugna att hantera manuellt.

En annan viktig aspekt är att BrightCom möjliggjort större noggrannhet i våra finansiella rapporter. För framtiden skulle jag säga att vi främst behöver fortsatt stöd i våra utvecklingsprojekt. Vi ska automatisera och effektivisera våra flöden ytterligare för snabbare hantering. Och säkerställa att vi kan erbjuda våra kunder en lokalanpassad upplevelse i alla steg.

Vilka krav ställer en lokalanpassning på ert affärssystem?

– Som jag nämnde är det väldigt viktigt att vi kan erbjuda en lokal upplevelse för våra kunder. Det gäller i flera led, till exempel produktnamn, valuta och lokala anpassningar för betalning och frakt. Vår expansion internationellt sker i etapper. Först arbetar vi med våra internationella sajter. När vi ser en tillräckligt hög efterfrågan bryter vi ut dem och utformar kundresan efter den specifika marknaden. Tiden för en sådan implementering varierar. Men oavsett är det viktigt att BrightCom stöttar oss i de anpassningar som krävs.

Vilken är er målsättning? Ta över världen?

Vi vill självklart fortsätta växa både på nya och befintliga marknader!

Fler artiklar